Den 10. februar 2025 havde vi undervisning med Marc om UX-konsultation, da vi skulle fungere som UX-konsulenter i forbindelse med et XR-projekt for SUND-studerende fra UCL, Niels Bohr Allé. Her fik vi en grundlæggende forståelse af, hvad en god UX-konsulent er, samt hvilke metoder man kan anvende i en konsultationsproces med brugere, da vi nemlig skulle være UX-konsulenter for studernede fra SUND fra Niels Bors Allé.

  • 1. Møde med SUND d. 12/2 2025

Den 12. februar skulle vi mødes med SUND-studerende på deres afdeling for at høre om deres idéer og tanker til projektet. De skulle udvikle et produkt, som kunne anvendes i deres fag og praksis – eksempelvis på hospitaler. Vores opgave var at lytte til deres to idéer, give feedback og rådgive dem om, hvordan de kunne optimere én af dem, så konceptet blev mere realistisk og visuelt gennemarbejdet.

Disse SUND-studerende deltager i et valgfag, hvor de – på tværs af uddannelser som sygepleje, bioanalytiker og radiografer – skal udvikle og præsentere en idé og et koncept, der anvender XR-teknologi (AR, VR eller MR). Målet med projektet er at løse et reelt problem i sundhedssektoren ved hjælp af XR. Vores rolle som MMD-studerende var at rådgive dem inden for UX, målgruppeforståelse og teknologi og dermed fungere som UX-konsulenter for deres teams.

Dagen startede med, at hver MMD-gruppe skulle høre alle gruppernes pitches, hvor de præsenterede deres to idéer til et koncept, der kunne anvendes i sundhedsvæsenet ved hjælp af XR-teknologi. Jeg var i gruppe med Sophie, og vi skulle samarbejde om opgaven.

Hver gruppe fik 20 minutter til at præsentere deres idé og koncept, hvorefter vi kunne stille opfølgende spørgsmål og få en dybere forståelse af deres projekt.

Efter at have hørt præsentationerne fra de fire SUND-grupper, brugte vi tid på at vurdere, hvordan vi som MMD-studerende bedst kunne hjælpe dem videre med vores viden og kompetencer inden for UX og digital design.

Derefter mødtes vi med to af grupperne for at rådgive dem. Sophie og jeg hjalp dem blandt andet med at skærpe deres målgruppeforståelse, da begge grupper havde defineret meget brede målgrupper. Vi rådgav også den ene gruppe til at fokusere mere på AR frem for VR, da det passede bedre til den specifikke situation, de arbejdede med.

Denne dag var en virkelig lærerig oplevelse for mig og gav mig en ny forståelse af, hvor meget viden og erfaring jeg faktisk har inden for området. Det var både spændende og givende at kunne dele min ekspertise med nogen, der ikke har indsigt i vores fagfelt.

Sophie og jeg reflekterede over vores møder og var enige om, at det var en succes. Vi formåede at give værdifuld rådgivning og hjælpe grupperne med at forbedre deres idéer, så de kunne komme tættere på at realisere deres projekt.

  • 2. Møde med SUND d. 19/2 2025

Proces 

D. 19/2 havde vi vores andet møde med de studerende fra SUND. Dagen startede med, at min gruppe og jeg lyttede til pitches fra to af SUND-grupperne, hvor de præsenterede deres fremskridt siden sidste møde. Første del af dagen var aflagt til at høre deres idéer og koncepter, mens resten af dagen blev brugt på at guide dem tættere på en reel prototype samt forbedre deres visuelle præsentation.

Dagen bestod af flere pauser, hvor vi havde mulighed for at reflektere over deres pitch fra morgenstunden og overveje, hvordan den bedst kunne visualiseres. Vi fokuserede på at anvende vores værktøjer på en måde, der både styrkede deres præsentation og var tilgængelig for dem at bruge. Derfor arbejdede vi med at omsætte deres forklaring og idé til en mere effektiv og visuelt stærk formidling. Her lavede vi nogle paper-prototyping-eksempler baseret på de idéer, vi havde til dem.

Ved vores næste møder med SUND-studerende vejledte vi begge grupper i at bruge Canva.com – et effektivt værktøj til at visualisere idéer og prototyper på en enkel, overskuelig og præsentabel måde. Den første gruppe tog godt imod vores forslag, og vi introducerede dem til programmet, hvor vi viste, hvordan de bedst kunne præsentere deres koncept.

Derudover hjalp vi dem med at designe et logo til deres gruppe, som de kunne bruge i deres rapport og præsentation dagen efter foran deres hold og undervisere.

Det første vejledningsmøde forløb meget positivt. Gruppen var åben for vores feedback og satte pris på den sparring, vi kunne tilbyde. De kendte ikke til Canva og dets muligheder på forhånd, men med vores hjælp blev de motiverede til at eksperimentere videre og bruge værktøjet til at skabe en mere visuel og letforståelig prototype.

Ved vores andet møde med en anden gruppe var de mindre modtagelige over for vores idéer. De ønskede at holde fast i deres paper-prototyping, hvilket i sig selv var fint, men vi mente, at de kunne forbedre og tydeliggøre deres koncept ved at bruge den afsatte mødetid og vores rådgivning til at arbejde med Canva. Desværre afviste de vores forslag, da de mente, de ikke havde tid – men de var heller ikke villige til at bruge selve mødetiden på at eksperimentere med det, selvom vi gerne ville hjælpe dem videre.

Efterfølgende afsluttede vi SUND-projektet med en opfølgning i klassen, hvor vi evaluerede, hvad der fungerede godt, og hvad der kunne forbedres.

Refleksion

Dette projekt har været spændende at arbejde med, især fordi det gav os mulighed for at samarbejde med studerende fra UCL, der har en helt anden faglig baggrund end os. Især den første dag var udfordrende og lærerig for mig, da jeg blev bevidst om, hvor meget jeg faktisk har lært på uddannelsen, og hvordan jeg kan bruge min viden til at rådgive og hjælpe andre. Det var særligt interessant at skulle tilpasse vores kommunikation, så vores faglige fagsprog blev mere tilgængelig og forståelig for studerende uden samme baggrund som os.

Jeg fik virkelig øjnene op for, at jeg har styr på mange ting og tænker i andre baner, når det gælder udvikling af produkter og prototyper til en specifik målgruppe.

Den anden dag var også spændende, da vi fik indsigt i, om de grupper, vi tidligere havde vejledt, faktisk havde taget vores feedback til sig – og det viste sig, at begge grupper havde implementeret vores input. Dog oplevede vi udfordringer med den anden gruppe, da de allerede havde modtaget vejledning fra en anden MMD-gruppe. De valgte derfor at fokusere udelukkende på den feedback, de havde fået derfra, og var mindre åbne over for vores idéer. Dette var ærgerligt, men vi drøftede det med Marc og Rasmus for at vurdere, om næste års SUND-projekt kunne justeres, da flere andre MMD-grupper havde haft samme udfordring.

Alt i alt har SUND-projektet været en spændende oplevelse. Jeg synes, at min gruppe og jeg var gode til at vejlede de studerende i den rigtige retning med relevant feedback og rådgivning, baseret på den viden og de færdigheder, vi har opnået gennem vores uddannelse.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *