Den første uge på 2. semester fra d. 19-23 august gik ud på en introduktion og læring af Basic JavaScript sammen med Thomas. Her lærte vi omkring de basic værtøjer og færdigheder inde for JavaScript. På 1. semester havde kun kun lært om HTML og CSS, men nu var det tid til at lære om næste step inde for kodning, nemlig JavaScript.
Med JavaScript har man mulighed for at skabe dynamiske og interaktive websideer, og hvor brugerne kan udføre komplekse handlinger. Det gør det også muligt for brugere at indlæse indhold i et dokument uden at genindlæse hele siden. Vi lærte bla. omkring om variabler, operator, funktioner, datatyper og meget mere.
I den næste uge fra d. 26-30 august, havde vi en form for mini projekt i JavaScript. Dette mini projekt gik ud på at finde en allerede eksisternede hjemmeside og re-implementere den ved hjælp af HTML, CSS og JavaScript. Vi skulle danne en gruppe til at lave dette projekt og aflevering med, og jeg dannet gruppe med Sophie, Signe, Ditte og Sarah. Afleveringen bestod af at implementere JavaScript som skulle indeholde hele pensum, som vi havde lært og blev undervist om ugen forinden.
Den første dag af projektet startet ud med at finde en hjemmeside, hvor vi gerne ville re-implementere. Vi gik på opdagelse i at finde en noglelunde “basic” hjemmeside, som ikke krævet det store HTML og CSS design – så vi kunne fokusere på JavaScript delen. Vi endte med at finde en privat fitness Coach, ved navn Per Larsen, hvis hjemmeside vi gerne ville re-implementere. Vi havde nemlig lavet nogle øvelser i undervisningsugen, hvor vi havde lært nogle JavaScript-dele med noget udregning og lommeregner-funktion, som vi mente kunne passe på denne form for hjemmeside.
Den originale website https://larsencoaching.com —–>
Vi startet med at designe HTML og CSS delen af hjemmesiden, så det lignede den allerede eksisterende hjemmeside og herefter fandt vi frem til 5 forskellige JavaScript dele, som vi gerne ville implementere og delte dem imellem os.
Jeg skulle stå for implementere et slideshow med JavaScript, som han allerede havde på hans hjemmeside.

Efter at have fordelt hver vores JavaScript-design, arbejdede vi individuelt på hver vores del. Jeg nåede i mål med mit design ved hjælp af Google, ChatGPT og YouTube. Vi var også heldige, at Dittes kæreste, Alexander, besøgte os på UCL en af dagene og hjalp os med vores kodning. Alexander, er uddannet inden for programmering, og hjalp os med at forklare tingene meget pædagogisk og hjalp os med de ting vi var uforstående overfor. Det var en kæmpe hjalp at Alexander kom, da vi alle i gruppen fandt JavaScript ret udfordrende.


Vores gengivelse
Da alle var færdige med hver deres del, satte vi os sammen og fik sat alle delene sammen via. Github og dette blev vores færdige resultat af vores interaktiv prototype af Larsencoaching.dk – https://dittesarchive.dk/javascript/index.html#.
Næste step i projektet var at optage en video, hvor vi skulle forklarer ét af vores Javascript designs og vise at vi kunne demonstrere hele pensum. Vi valgte at vi gerne ville demonstrere og forklare vores design af BMI Beregner. Herefter fik vi lavet et manus over hvad vi gerne ville sige, og så vi var sikker på, at vi fik alt med, som der skulle med. Vi opdelte manuset op i mellem os, og så optog vi hver vores del derhjemme, og herefter redigeret Sophie det hele sammen.
Refleksion
Jeg synes, de sidste to uger med JavaScript har været ret udfordrende. Det har krævet meget tid og energi at forstå de forskellige koncepter og få dem til at fungere i praksis. Det har især været en kamp at få styr på de mere komplekse dele af sproget, men efter at have arbejdet med det mere praktisk og intensivt, føler jeg, at jeg har fået styr på de små dele, men synes stadig, at det er svært at se, hvordan det hele hænger sammen.
Selvom processen har været svær, lykkedes det min gruppe og mig at komme i mål takket være godt samarbejde. Vores afsluttende projekt blev en fin løsning, som jeg er nogenlunde tilfreds med. Dog må jeg indrømme, at jeg stadig finder JavaScript vanskeligt og ser frem til at arbejde videre med det for at få en dybere forståelse.